Treballem el cinema: recursos i eines cinematogràfiques

Aquests últims dies, i no sé ben bé si és per aquest temps més fresquet, m'estic aficionant al cinema. Suposo que després d'un dia d'esforç és agradable relaxar-se i mirar una bona pel·lícula. Així doncs, ahir després d'aquest ritual, se'm va acudir que amb els infants potser hauríem de desenvolupar més activitats per treballar el cinema, però com? Aquesta va ser la pregunta que vaig intentar respondre durant una estoneta fins que vaig decidir obrir l'ordinador... De sobte, pum! Em van començar a aparèixer recursos i eines interessants. De fet, no em vaig pas sorprendre, ja que en el fons ja suposava que hi hauria alguna persona, institució o espai web que ja ho hauria pensat.


Així doncs, avui us presento un bon recull d'espais i recursos que ens seran útils per introduir el cinema als infants. N'estic segur que els infants s'ho passaran genial realitzant activitats relacionades amb el cinema. Pst! No ho dieu a ningú, però m'han dit que als nens i nenes els encanta veure pel·lícules...


En primer lloc us presento Cinema en curs, un programa de pedagogia del cinema i amb el cinema perquè persegueix un doble objectiu prioritari: apropar als joves el cinema com a art, creació i cultura, i explorar les potències pedagògiques de la creació cinematogràfica. Aquest es desenvolupa a les escoles i instituts als alumnes de 3 a 18 anys. Aquest projecte es basa en petits tallers que s'imparteixen als centres educatius per tal de proporcionar una formació continuada del professorat i l'alumnat. Però, qui? Doncs, un equip de professionals del món del cinema. Fantàstic! Després d'això només fa falta ser creatius i fer un bon guió, oi? Si en voleu saber més cliqueu damunt d'aquest enllaç. A continuació, i perquè us en feu una idea, teniu el vídeo de l'any passat que van fer els alumnes de 6é de l'Escola Els Xiprers. Impressionant!


En segon lloc, i després de navegar una bona estona, vaig topar amb Claqueta, un recurs creat pel GrupIref (Innovació i recerca per a l'ensenyament de la filosofia). Aquest es basa en la metodologia d'aprenentatge Filosofia 3/18, així doncs, i en aquest cas, parteix fonamentalment de la literatura com a font per a la reflexió filosòfica i, mica en mica, es van introduint nous llenguatges: pintura, música, poesia i cinema. Aquests estan orientats a alumnes d'Educació Infantil i Educació Primària (cicle inicial, mitjà i superior). Què ens ofereix? Doncs, un bon recull de documents per treballar pel·lícules concretes. La veritat és que és una bona proposta per introduir allò que anem a veure, ja que veure pel·lícules no només implica seure, obrir els ulls i escoltar el guió dels personatges, oi? 


Finalment, i si no recordo malament ja us en vaig dedicar una publicació, us presento Aula de Cine. En aquest fantàstic lloc web, també hi trobareu tot tipus de material cinematogràfic per treballar amb alumnes de 9 a 12 anys. Hi ha un munt de pel·lícules i orientacions i fitxes didàctiques que ens seran d'allò més útils! 


Més? Sí, al final de tot sempre hi ha la cirereta del pastís, oi? Doncs, aquí en teniu dos més! Ja veieu que és impressionant la gran quantitat de continguts que ens presenta la xarxa. Des d'aquí aprofito per agraïr totes aquelles persones i institucions que ens faciliten aquests tipus d'espais. Gràcies! 




Comentaris

Blanca B ha dit…
Estos no los conocía, qué guay!!! conoces cero en conducta? es un grupo al que le entusiasma el cine y lo toma como partida para actividades didácticas, yo todavía no he publicado, pero es genial. Un besote de película.
Marisol ha dit…
Ohh Joel, moltíssimes gràcies per aquesta informació!!! Una abraçada !
Olga ha dit…
Desconec molt del cinema com a recurs educatiu però el tema m'atrau molt.
M'aniran genials aquests enllaços! Una entrada però que molt completa.
Mil gràcies!
Magda ha dit…
Uauuuuuuuuuuuu quina entrada més complerta !!!!
Quina gran quantitat d'eines i recursos per treballar el cinema , em sembla magnífic.
Alguns d'aquests espais ja els coneixia, sobretot el de Claqueta ja que al fer els cursos del grup Iref ens van fer una molt bona presentació.A més al treballar el projecte de filosofia 3/18 tota l'escola alguna cosa de cinema sempre cau !!!!!
Aula de cine també l'hem fet servir i em sembla un lloc molt interessant !!!!
I els altres espais doncs a descobrir-los s'ha dit que pinten molt bé !!!!!
Apa guapo per avui ja no m'enrotllo més ehhhhhhhhhhh jejjejejejejejeje
Petonets cinèfils !!!!!!
Ana Martínez ha dit…
Lo que no encuentres tú, Joel,... Una entrada fantástica y completísima. Un saludo.
Fer de Mestres ha dit…
En el centre on treballava, es fa un projecte d'escola per treballar els audiovisuals des de P3 a 6è.
Al cicle superior es fa un filmet i els joves s'ho passen genial en els rodatges, en l'edició, en les gravacions musicals, en la visita al Museu del Cinema de Girona, etc.
És una feinada però val la pena!!!
Una projecció de petons per tothom.
Joel Artigas ha dit…
@Blanca Uooo! Pues no, ahora voy a mirarlo... Qué bien! Gracias por tu aportación. Besitos enormes. :)
Joel Artigas ha dit…
@Marisol De res! Gràcies a vosaltres pels vostres comentaris. Muak.
Joel Artigas ha dit…
@Olga Sí, jo si t'he de ser sincer, també ho desconeixía una miqueta... T'he de dir que a mi també m'atrau moltíssim la idea d'utilitzar el cinema com a eina educativa!!! Petons :)
Joel Artigas ha dit…
@Magda Què bé que t'hagi agradat Magda!! Sembla que heu treballat molt el cinema a l'escola no? Em sembla fantàstis. Què bé que hagis conegut llocs nous i interessants. Besets més que cinèfils. ;)
Joel Artigas ha dit…
@Ana jejje! Muchas gracias Ana! Es un honor leer tus comentarios. Un abrazo muy grande.
Joel Artigas ha dit…
@Carme I tant si val la pena. Deu ni dó! Em sembla fantàstica la feina que s'hi fa en aquesta escola! Com es diu?

Petonets i abraçades múltiples! :)
Fer de Mestres ha dit…
És l'escola Gitanjali de Badalona.
Joel Artigas ha dit…
@Carme Doncs es fa un treball fantàstic. Després li faré una ullada a la web de l'escola. Gràcies!